Stijn Meurkens

is programmeur, wiskundige, hardloper en zeiler. Over technologie, internet, mobile, productiviteit, Apple, media, kunst, politiek en alles wat me verder bezig houdt. Lees ook mijn tweets, of fork mijn code.

Waarom betaalt Facebook 16 miljard voor WhatsApp

Net nu ik er een jaar weg ben, koopt Facebook voor een schrikbarende 16 miljard dollar WhatsApp en zit ik weer middenin. Mooi klaar mee.

Maar goed, 16 miljard1. Let’s do the math.

WhatsApp heeft volgens de berichten 450 miljoen actieve gebruikers2, die jaarlijks één dollar abonnementsgeld betalen3. Stel dat het bedrijf een winstmarge heeft van 70%4, dan maak je jaarlijks – heel ruim geschat – een dikke 300 miljoen winst. Facebook betaalt ruim 50 jaar aan winst voor dit bedrijf.

Er moet dus heel wat gaan veranderen om die investering terug te gaan verdienen, zou je zeggen. Facebook-integratie? Advertenties? Verhoogde abonnementskosten?

Facebook in zijn officiële persbericht:

WhatsApp’s brand will be maintained; its headquarters will remain in Mountain View, CA; Jan Koum [CEO WhatsApp, SM] will join Facebook’s Board of Directors; and WhatsApp’s core messaging product and Facebook’s existing Messenger app will continue to operate as standalone applications.

Jan Koum op WhatsApp’s blog, in een poging het publiek verder gerust te stellen:

Here’s what will change for you, our users: nothing. (…) And you can still count on absolutely no ads interrupting your communication.

De bedrijven doen een poging om de deal comfortabel te laten aanvoelen voor WhatsApp-gebruikers, maar het tegenovergestelde is waar. Facebook is blijkbaar helemaal niet geïnteresseerd in geld verdienen met dit product. Dan blijft er maar één ding over: Facebook wil de gegevens van die 450 miljoen WhatsApp gebruikers. Hun telefoonnummers, hun locatiegegevens, hun vriendschappen. Allemaal om steeds beter aan die fameuze social graph te kunnen verdienen.

Beste Jan, beste Mark, dit voelt helemaal niet comfortabel. Dit is doodeng.

  1. Om precies te zijn $12 miljard in aandelen Facebook, $4 miljard cash, en dan nog eens $3 miljard in een financiele constructie voor medewerkers die ik niet snap.

  2. Er zijn voor dit succes een aantal goede redenen te geven, maar ik denk dat de stabiliteit van de dienst het uiteindelijk groot gemaakt heeft. WhatsApp doet het bijna altijd, en bezorgt de berichten in no-time, zelfs via belabberde verbindingen. Verdomd knap voor zo’n gigantisch systeem.

  3. Ik kan mij niet herinneren die jaarlijkse dollar (of euro?) ooit te hebben moeten betalen. Misschien iets voor nieuwe abonnees? Of vergeet ik dingen?

  4. 70% zou een belachelijke winstmarge zijn, maar ik neem ‘m maar even omdat WhatsApp draait op belachelijk weinig medewerkers: 50. (Waarvan 32 technici.) Dus één medewerker op 9 miljoen gebruikers. En daar neem ik mijn hoed diep voor af.