Stijn Meurkens

is programmeur, wiskundige, hardloper en zeiler. Over technologie, internet, mobile, productiviteit, Apple, media, kunst, politiek en alles wat me verder bezig houdt. Lees ook mijn tweets, of fork mijn code.

Apple's miljardenwinst

Twee dagen geleden maakte Apple haar financiële resultaten bekend voor het eerste kwartaal van 2012. (Apple noemt dat zelf overigens Q2, omdat hun boekjaar rond 1 oktober begint.) Wederom was het gigantisch; een omzet van 39 miljard dollar, waarvan 11,6 miljard winst. Dat is nauwelijks minder dan het recordkwartaal daarvoor (46 miljard omzet, waarvan 13 miljard winst), terwijl dat het Amerikaanse holiday season was.

Hoe absurd die bedragen zijn zie je pas goed op deze Wikipedia-tabel. Dit zijn niet alleen hele goede resultaten voor een elektronicabedrijf. Deze twee kwartalen vallen binnen de tien beste kwartalen van een willekeurig bedrijf, waar ook ter wereld, ooit. Apple speelt momenteel in een klasse waarin verder alleen oliebedrijven meedoen, en zelfs die hebben dit jaar nog niets in te brengen.

Nu kan je van die bedragen vinden wat je wil vinden – oplichterij, marketingsucces, het gevolg van buy-in trucjes of dat het alleen zou gaan om de verpakking – maar ik zie vooral het gelijk van een bedrijf dat altijd de gebruiker centraal heeft gesteld. Een bedrijf dat technische grenzen heeft doorbroken in het belang van de gebruiker. Een bedrijf dat de keuze voor een vlekkeloze gebruikerservaring heeft durven maken en door de concurrentie werd uitgelachen omdat hun eeste telefoon geen copy-paste en MMS (wat was dat ook alweer?) ondersteunde. Concurrenten die – gesteund door alle analysten op Wall Street – niet zagen en niet wilden zien dat die telefoon de eerste smartphone was waar je daadwerkelijk wat mee kon.

En ja, Apple naait ons allemaal, geregeld, met hun macht over haar App Stores. Ja, Apple naait ons allemaal met bizarre marges op haar producten. En ja, Apple naait ons allemaal door dertig fucking euro te vragen voor een simpel verloopkabeltje voor die achterlijke video-uitgangen op de MacBook. Dat is – heel simpel – de financiële plicht naar haar aandeelhouders. Het is blijkbaar zo eenzaam aan de top dat Apple zich dat kan veroorloven.

Deze monsterlijke kwartalen zijn het succes van het eerste bedrijf dat erin geloofde dat design niet is hoe iets eruitziet, maar nou juist hoe het werkt. Het bedrijf dat bovenal altijd het beste product heeft willen maken. En het is voor mij mateloos inspirerend om te zien dat dát zich nu, op deze verbijsterende manier, uitbetaalt.