Stijn Meurkens

is programmeur, wiskundige, hardloper en zeiler. Over technologie, internet, mobile, productiviteit, Apple, media, kunst, politiek en alles wat me verder bezig houdt. Lees ook mijn tweets, of fork mijn code.

The browser you loved to hate

Internet Explorer is al jarenlang het lachertje onder de webbrowsers. Terecht ook. Want Microsoft’s browser heeft een naam opgebouwd in beveiligingslekken, traagheid, slechte ondersteuning van standaarden en het foeilelijk renderen van pagina’s. Ontwikkelaars maken dan ook al tijden de grap dat de tijd die het bouwen van een webapplicatie kost, grotendeels opgaat aan het laten werken in IE.

Maar uiteindelijk zijn ze ook bij Microsoft niet helemaal gek. De softwaregigant uit Redmond heeft gekeken naar wat de buren beter deden, en IE 9 is – eerlijk toegegeven – lang zo slecht nog niet. Goed, de interface is grotendeels gejat van Chrome en de ondersteuning van standaarden is nog niet helemaal cutting edge, maar soit: versie 9 is best een prima browser.

En dat willen ze weten ook, bij Microsoft.

Daarom lanceerden ze de geniale campagne “The browser you loved to hate”. Met – en dat waren we niet gewend – een flinke dosis zelfspot. Een bijdetijdse Tumblr-pagina met grappige grafieken over de comeback van “bird-based communication” (van postduif tot Twitter) en die van “false perceptions of reality” (van het geloof in een platte aarde tot Jersey Shore). Met een leuke YouTube-viral over een hipster die genezen is van het dwangmatig uninstallen van Internet Explorer van elke computer. En nu ook de hilarische cartoon “we all have our awkard years”, met als tagline: “comebacks come in many shapes and sizes”.

Internet Explorer is zijn puistige puberjaren (inclusief bril en beugel) ontgroeid, is de boodschap. Zouden ze bij Microsoft wellicht eens wat vaker moeten doen: beseffen dat ze rommel hebben gemaakt.